Інтеграція STEM у гуманітарні дисципліни


Опубліковано 12 Серпень 2025 о 10:00

Блог Діти в місті Львів >  Інтеграція STEM у гуманітарні дисципліни


Інтеграція STEM у гуманітарні дисципліни

Photo: Діти в місті


Ще донедавна STEM-освіту сприймали як щось суто технічне. Математика, фізика, програмування та інженерія, лабораторії з дослідами. Втім, сучасна школа дедалі частіше ламає ці кордони, об’єднуючи науку з мистецтвом, технології — з літературою, а інженерне мислення — з мовознавством. Такий підхід відкриває нові можливості для розвитку критичного мислення, творчості та міждисциплінарних навичок.

Подібні інтеграції роблять уроки цікавішими та ближчими до реального життя. «Діти в місті» розпитали школи та освітні простори про те, як вони інтегрують гуманітарні предмети в навчання зі STEM-підходом.


Від STEM до STREAM



Методистка школи, викладачка мови, літератури, мистецтва школи Нью Тон, менторка вчителів в «Навчай для України» Саша Савченко запевняє – щоб почати впроваджувати STEM-освіту для дітей різного віку, нема обмежень.



«У нашій школі учні 1 класу прочитали англійську казку «Джек і бобове стебло». Обговоривши її на різних рівнях, вони посадили боби у стаканчики з мокрими одноразовими серветками та протягом наступних днів спостерігали, чи їхні квасолини можуть рости так, щоб аж неба сягнути. Потім вони робили висновки: за яких умов ростуть рослини», - ділиться Савченко.


За її словами, такі уроки запам’ятовуються найбільше і будують міжпредметні зв’язки, що дозволяє дітям бачити, як різні галузі допомагають комплексно дізнатися про цей світ.


«Відтак поєднання Science, Technology, Engineering, Math продовжується в інтеграції й інших дисциплін, тому в нашій школі — радше STREAM-навчання (плюс Art i Reading). А завдяки мовній лінії на уроках з елементами STEM діти відпрацьовують комунікативні навички, зокрема, готуючись до щомісячної шкільної конференції, на якій пропонується презентувати свої ідеї проєктів або готові продукти, розроблені на уроках», - розповідає експертка.


Читайте також: Важливі навички, які розвиває STEM-освіта


Приклади інтеграції



Академічний директор науково-дослідницької школи «Базис» Віктор Задоянний зазначив, що необхідно інтегрувати літературу, мову й мистецтво у STEM, а не навпаки.




«Класичний приклад — розповісти на уроці про миш'як, про зелені пігменти й шпалери, що вбивали своїх багатих власників у Франції. На органічній хімії — про заборону користування синім індиго в Нідерландах, бо це спустошувало державну скарбницю. Або на фізиці — про підпору стопи Давида Мікеланджело деревом, адже мармур не витримував запланованої композиції за міцністю», - наводить приклад Задоянний.




Засновник та власник IT Академії Hashtag, викладач, розробник з багаторічним досвідом у сфері ІТ Дмитро Пиріжок наголосив, що STEM — це не лише про математику й фізику.




«Коли діти створюють свій сайт чи гру, вони пишуть тексти, продумують візуальну концепцію, складають історії, презентують ідею. Тобто працюють з мовою, літературною творчістю, дизайном, а ще спілкуються в команді. І саме в такій інтеграції народжується справжнє розуміння», - пояснює він.

За словами Дмитра, математика – це інструмент, щоб, порахувати, як певний об'єкт буде рухатись на сайті за допомогою CSS анімації. А англійська – це про зрозуміти код або прочитати документацію, відкрити нові кордони для себе, а точніше – отримати світ без кордонів. Із мистецтвом – дизайн прототипів, робота над візуальною частиною проєктів, створення інтерактивних постерів.


У Smart Kids вважають, що STEАM не замінює гуманітарні предмети , а збагачує їх. Наприклад, на уроці англійської діти можуть вивчати лексику, пов’язану з наукою або технікою, описувати експерименти, дивитися наукові відео.

Мистецтво — створення технічних моделей, архітектурні макети, проєкти з інженерним підходом. У літературі — обговорення наукової фантастики, створення власних історій на тему винаходів або космосу.

Це дозволяє дітям бачити зв’язок між різними галузями знань і розуміти, як вони працюють разом.



Керівник навчально-методичного відділу АнтиШколи Тетяна Літинська додала, що в АнтиШколі STEM – це не окремий курс, а підхід, який інтегрується у все навчання.




«Ми поєднуємо практику, логіку та технології навіть у мовах і шкільних предметах, щоб розвивати у дітей системне мислення та навички 21 століття», - пояснює вона.

  • Уроки англійської - обговорення реальних тем (технології, космос, наука), презентації, завдання з аналітикою.
  • Логіка й математика - робота з алгоритмами, задачами на побудову стратегій, аналіз, критичне мислення.
  • Програмування (Scratch, Python) - діти створюють проєкти: ігри, анімації, прості застосунки.
  • Підготовка до школи - інтегруємо м’які STEM-елементи: малюнки за інструкцією, патерни, просторове мислення, прості міні експерименти.


Вам може сподобатися наша стаття: Технології в STEM-освіті: як виглядає школа майбутнього






Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук