Соціалізація дітей у дистанційній освіті: як уникнути ізоляції


Опубліковано 07 Лютий 2025 о 10:00

Блог Діти в місті Львів >  Соціалізація дітей у дистанційній освіті: як уникнути ізоляції


Соціалізація дітей у дистанційній освіті: як уникнути ізоляції

Photo: Freepik


Пандемія коронавірусу, карантин, а тепер повномасштабна війна в Україні позбавили українських дітей звичного навчання у школах, змусивши їх адаптуватися до нових умов дистанційної освіти. Звичайно, у дистанційного формату є низка переваг, однак разом із тим виникає і важливий виклик – ризик соціальної ізоляції. Відсутність безпосередньої взаємодії з однолітками може призвести до ізоляції, труднощів у комунікації та відчуття самотності. Як зробити так, щоб дистанційне навчання не позбавило дитину важливих соціальних навичок?. «Діти в місті» обрали найкращі методи, які допоможуть уникнути ізоляції та створити повноцінне соціальне середовище для дитини навіть за умов онлайн-освіти.


Вплив дистанційного навчання на дитячу соціалізацію



Photo: Freepik


Велика кількість сучасної молоді навіть за можливості навчатися офлайн все частіше обирає залишитись у стінах своєї кімнати і здобувати освіту дистанційно. Таке бажання легко можна пояснити декількома факторами.

  • Комфорт та індивідуальність у виборі темпу навчання. Відсутність потреби рано прокидатися, витрачати час на дорогу та підлаштовуватися під шкільний / університетський розклад робить дистанційку вельми привабливою для підлітків.
  • Доступ до кращих освітніх можливостей. Завдяки онлайн-навчанню можна обирати курси найкращих викладачів, проходити програми світових університетів та розширювати свої знання без прив’язки до конкретного навчального закладу.
  • Звичка до онлайн-середовища. Багато підлітків почуваються впевненіше під час віртуального спілкування, ніж у реальних взаємодіях, адже тут вони можуть контролювати свою присутність, ретельно обирати слова та уникати незручних ситуацій.
  • Поєднання навчання з іншими видами діяльності. Дистанційне навчання дає змогу молоді поєднувати освіту з роботою, творчістю, спортом чи волонтерською діяльністю. Це особливо важливо для студентів, які прагнуть якнайшвидше стати незалежними.
  • Навмисне уникання спілкування з однолітками. Булінг – розповсюджена причина відмови від зустрічей з колективом. Постійний тиск, образи, психологічне або навіть фізичне насильство з боку однолітків можуть призводити до страху перед соціальними взаємодіями, зниження самооцінки та бажання ізолюватися.


Читайте також: Міфи про дистанційну освіту: що з цього правда?


Методи залучення дітей до спільної діяльності онлайн



Photo: Freepik


Вчителі – найактивніші учасники освітнього процесу, мають безпосередній вплив на учнів як очного відділення, так і заочного. Їхня роль не обмежується лише передачею знань, але й полягає у формуванні мотивації, розвитку критичного мислення та підтримці соціальних зв’язків серед учнів. Саме тому від викладачів насамперед залежить успіх адаптації учнів до дистанційного навчання та його ефективність. Для залучення дітей до активності існує велика кількість методів.


Уроки з елементами гри для початкових класів

Учні молодшої школи – особлива категорія дітей, яка сприймає навчання через гру. Тож вчителю варто продумувати сценарій онлайн-уроку не лише з ігровими елементами, а й з обов’язковою комунікацією та співпрацею учнів одне з одним. Комбінуйте невеликі теоретичні блоки з цікавими завданнями.


Робота у групах

Об’єднати дітей допоможе групова робота, яку часто використовують вчителі під час уроків у школі. Слід організовувати колективні челенджі, веб-квести / екскурсії, які діти проходитимуть онлайн. Також частину домашніх завдань можна замінити груповими.


Позакласні заходи

Велика кількість шкіл надає можливість дітям, незважаючи на дистанційне навчання, проводити разом вільний час. Наприклад, можна організовувати літературні вечори, кіноперегляди з подальшим обговоренням, віртуальні екскурсії або творчі майстер-класи.


Віртуальні спортивні змагання

Чудовою ідеєю буде проведення челенджів або турнірів із настільних / спортивних ігор через мобільні додатки або відео-зустрічі.


Таким чином, важливо, щоб вчителі не просто проводили уроки, а підтримували учнів на емоційному рівні, допомагаючи подолати труднощі, пов’язані з ізоляцією та соціальною відчуженістю


Вам може стати в нагоді наша стаття: Дистанційна освіта в умовах війни: як школи адаптуються до форс-мажорів


Досвід приватних шкіл


«Діти в місті» поспілкувалися з представниками шкіл, які спеціалізуються на дистанційному навчанні, щоб дізнатися, які інструменти допомагають їм організовувати комунікацію між учнями.

У дистанційній школі «Оптіма» соціалізація учнів відбувається завдяки онлайн- і офлайн-заходам. Учні мають можливість обирати комфортне коло спілкування. Дитина обирає, з ким їй комфортно та приємно спілкуватися. Це допомагає уникнути негативного досвіду соціалізації, який можливий в очній школі через відсутність такого вибору.

Соціалізація в школі часто представлена офлайн-заходами: зустрічами, квестами, екскурсіями та майстеркласами, які проходять в Україні та за кордоном. Школярі також мають можливість зустрічатися особисто або в онлайн-форматі, спілкуючись з однодумцями та класними керівниками. Це допомагає пізнавати світ, розвивати соціальні навички та підтримувати зв'язок навіть на відстані.


Директорка дистанційної школи «Ліцей «Ангстрем»» Альона Дудінова розповіла, що в їхній школі все відбувається на добровільних засадах.


«У звичайних школах це називається «позакласна робота», а у нас – цікавий, корисний та абсолютно безкоштовний міжпредметний проект MetaAngstrem, який проводиться щороку з листопада по квітень. Дітям пропонуються теми на вибір, які треба розгорнуто досліджувати з погляду кількох предметів», - ділиться досвідом директорка.


Колаборація об’єднує біологію та фізику, історію та мистецтво, географію та математику, фізкультуру та літературу, трудове навчання та англійську мову. Дуже важлива складова проєкту – це створення 3D-моделей у програмі Onshape. Для цього в школі було створено окремий унікальний курс 3D-моделювання.


«Топ-менеджмент компанії РТС, що створила програму Оnshape, диву дається. Вони не розуміють, як нам вдається навчати дітей працювати у серйозній інженерній програмі. А для них це гра. А, можливо, серйозний крок до майбутньої професії. На жаль, про цю нашу діяльність більш відомо в Америці, ніж в Україні», - підсумовує Дудінова.






Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук