Розумніші, ніж ви думаєте: як розкрити і розвинути здібності вашої дитини


Опубліковано 27 Березень 2018 о 14:57

Блог Діти в місті Львів >  Оглядові статті >  Розумніші, ніж ви думаєте: як розкрити і розвинути здібності вашої дитини


Розумніші, ніж ви думаєте: як розкрити і розвинути здібності вашої дитини

Photo: Pexels

Ваш малюк цікавиться музикою, а йому немає ще і трьох років? Як своєчасно розкрити здібності в дитини? У якому віці можна визначити до чого є схильності у малюка? І як розвивати здібності, щоби не нашкодити дитині?


Для початку з'ясуємо що таке схильності, здібності й талант, і яка між ними різниця.

Здібності - індивідуальні особливості людини, які вказують на схильність до тієї чи іншої діяльності. Не можна виявити здібності в однорічного малюка, можна хіба що проаналізувати які вроджені задатки є в дитини, адже саме вони і формують у майбутньому базу для розвитку схильностей.

Схильності проявляються в прагненні дитини до певного виду діяльності, і є першим кроком на шляху до формування здібностей.

Талант, зі свого боку, трапляється досить рідко, і засмучуватися через те, що у вашої дитини немає видатних здібностей зовсім не варто, адже завзятість і наполегливість часом дають набагато кращі результати.


Спостерігайте, задавайте питання й аналізуйте. Photo by Kelly Sikkema on Unsplash


Як виявити здібності в дитини?


Насамперед - спостерігайте. Ніхто не знає вашу дитину краще, ніж ви. Малюк годинами складає з кубиків башточки, захоплено малює або не випускає з рук улюблений барабан - одне з цих занять може стати справою всього його життя, а може й ні. Поспішати з висновками не варто. І тим більше не варто записувати дитину в десятки гуртків і секцій.

Розмовляйте, ставте запитання й аналізуйте відповіді. Запитайте малюка чим йому подобається займатися і чому. Звичайно, дворічна дитина мало що пояснить, але вже в п'ять років відповіді будуть більш обґрунтованими, і, можливо, проллють світло на захоплення дитини.

Даруйте речі, які допоможуть розкрити схильності: музичні інструменти, футбольний м'яч або конструктор. І знову спостерігайте та аналізуйте. З яким захопленням дитина грає в ту чи іншу гру? Як багато часу вона проводить за цим заняттям, і наскільки добре це в неї виходить? Відповіді на ці запитання допоможуть вам краще зрозуміти свою дитину, виявити в неї здібності й розвивати їх надалі.


У якому віці формуються здібності?


Масару Ібука, автор новаторських концепцій із раннього виховання й розвитку дітей, акцентує увагу на тому, що ключ до розвитку розумових здібностей дитини - це її особистий досвід пізнання в перші три роки життя. У своїй книзі «Після трьох уже пізно» він пише:

«За умови правильного виховання в ранньому віці дитина і в школі вчиться краще. Вона легше переносить систему «добування оцінок» у школі. Якщо було посіяне добре насіння в найбільш критичний період раннього розвитку, дитина виросте досить міцною, щоби протистояти будь-яким труднощам».


Як розвивати здібності не завдаючи шкоди?


«Дивно, але багато батьків довго не розлучаються з ілюзією, що, поки дитина перебуває під їхньою опікою, вони можуть робити з нею все, що їм заманеться. Вони можуть сказати: «Я хочу зробити з нього інженера» або «Хочу, щоби вона стала музикантом», ніби замовляють костюм у кравця» - пише Ібука. І, незважаючи на те, що книга була написана на початку сімдесятих років, вона актуальна й в наші дні.

Іноді, у прагненні дати своїй дитині більше можливостей, батьки не знають міри і записують її в п'ять різних секцій, або випробовують на дитині всі можливі методики раннього розвитку. Важливо розуміти, що обов'язок батьків - направляти, створюючи всі умови для розвитку здібностей відповідно до віку дитини і її вподобань. І, безсумнівно, залишати право вибору за дитиною, щоби вона сама вирішувала, ким хоче стати.


Викликати інтерес дитини до предмету навчання - це і є найкращий педагогічний метод. Photo by Click and Boo on Unsplash


Не достатньо виявити до чого в дитини є здібності, набагато важливіше їх розвивати, і робити це так, щоби дитина не втратила інтерес.

У своїй книзі Масару Ібука наводить чудовий приклад:

«Дво- і трирічних дітей проти їхньої волі кожен день приводять за руку на уроки скрипки до професора Сузукі. Вони з цікавістю озираються, стрибають і граються в коридорі й зовсім не цікавляться скрипкою. Якщо батьки намагаються змусити їх навчатися музиці, то всі подібні спроби закінчуються сльозами й істериками. Діти починають ненавидіти скрипку. Їхня бурхлива реакція пояснюється тим, що в цьому віці в них прокидається самосвідомість і почуття власного «Я», яке не терпить ніякого насильства.

Тому спочатку професор Сузукі дозволяє дітям робити все, що вони хочуть, але не допускає їх близько до скрипки. Дуже скоро маленький учень заспокоюється та із задоволенням спостерігає, як грають інші діти. Протягом двох - трьох місяців дитина добре запам'ятовує всю п'єсу, яку грає її товариш, й ось уже їй теж хочеться спробувати. Учитель чекає, доки нетерпіння дитини досягне апогею й тільки тоді дає перший урок. Період підготовки у всіх дітей різний. Найдовший - шість місяців.

Головний принцип методу професора Сузукі - викликати інтерес, адже він у свою чергу - це найкраще спонукання. На його думку, примус - найгірший спосіб навчання. Викликати інтерес дитини до предмету навчання - це і є найкращий педагогічний метод».


Який тип інтелекту в дитини?


Ви коли-небудь чули про теорію множинних інтелектів? Вона була розроблена професором Гарвардського університету в 1983 році. Автор теорії Говард Гарднер стверджує, що є вісім або дев'ять різних видів інтелекту. З огляду на цю теорію можна сказати, що деякі діти наділені лінгвістичним інтелектом, а інші - логіко-математичним, або натуралістичним, або музичним інтелектом. 


Один із способів допомогти дитині розкрити свої сильні сторони - це діагностика внутрішнього потенціалу, яка допоможе отримати більш глибоке розуміння можливостей дитини. Інфографіка - "Діти в місті"


Ранній розвиток - це міцний фундамент, на якому батьки можуть побудувати щасливе і успішне майбутнє для дитини. Головне - залишати право вибору за дитиною, щоби вона сама вирішила, ким хоче стати.


Що ж обрати? Зазначаємо декілька центрів у Львові, які допоможуть розвинути здібності вашої дитини:


Photo: Сімейний клуб «Сім'я від А до Я»


1. Львівський сімейний клуб «Сім’я від А до Я» базується на досвіді голландської школи батьківства та авторських методиках, кожна з яких відповідає потребам і особливостям певного вікового періоду маленької дитини.

Які основні напрями роботи вашого центру?

Марта Федак, керівник львівського сімейного клубу «Сім'я від А до Я»:

«Ми працюємо у трьох напрямках: підготовка до пологів, дитячі заняття, послуги для батьків.


Дитячі заняття розділені на сходинки, і це поділ не по віку, а по етапах дорослішання. В сходинках заняття не повторюються, і це також часто дивує і радує батьків, адже можна не накуповувати тонни розвиваючих забавок. Всі варіанти розвиваючих забавок діти опробують в нас.


Програми клубу «Сім'я від А до Я» організовані таким чином, щоб молода сім'я могла отримати кваліфіковані послуги протягом всього періоду очікування, народження та дорослішання їхнього малюка».

Які переваги отримують батьки та діти відвідуючи сімейний клуб "Сім'я від А до Я"?

«Наші клієнти обирають клуб «Сім’я від А до Я», адже хочуть отримати якісні послуги. Це думаючі батьки, які цінують свій час та вкладають кошти в те, що справді приносить користь. 


Крім розвиваючого ефекту наші заняття допомагають покращити контакт між батьками і дітьми, а досвідчені інструктори надають кваліфіковані поради на запит батьків. Ми приділяємо максимум уваги безпеці дітей, тому в нас ви не побачите килимів чи лінолеуму. Все тільки натуральне та безпечне - таке, що можна помити та дезинфікувати, адже я – лікар.


Наші методики допологової підготовки дали поштовх МОЗ змінити систему допомоги при пологах в Україні! Досвідчені інструктори та максимум комфорту - ось що чекає вас у нашому клубі».

Всі програми клубу «Сім'я від А до Я» організовані таким чином, щоб молода сім'я могла отримати в клубі кваліфіковані послуги протягом всього періоду очікування, народження та дорослішання їхнього малюка.


Photo: Дитячий центр «Puzzle»


2. Дитячий центр «Puzzle» - це міні-садок, підготовка до школи, малювання, шахи, курси англійської мови, курси ментальної арифметики та майстер-класи.

Ірина Сало, засновник дитячого центру «Puzzle»:

«Ми створені для того, щоб діти цікаво та з користю проводили свої вихідні, а також шкільні канікули. Часто батькам, попри свої обов'язки, не залишається часу та сили для того, щоби робити з дітьми різні творчі поробки, бавитися в квести та ігри чи просто відповідати на усі тисячі запитань, які цікаві дітям. Дітям хочеться хвалитися своїми досягненнями чи речами, які вони зробили власноручно, чи просто долати власні рекорди.

Окрім цього ми проводимо з дітьми широке коло навчальної роботи, адже освіта та самоосвіта - це ті речі, які роблять нас комунікабельними, інтелектуальними, впевненими у собі та успішними особистостями. Ми граємо з дітьми у фінансово-психологічні ігри, проводимо тренінги такої ж тематики: говоримо про гроші, цілі, успіх, мотивацію, особистість, емоції. 

Ми допомагаємо вивчати дітям англійську мову, тренуємо логіку за допомогою гри в шахи; відчуття смаку, гармонії, творчості розвиваємо на уроках малювання; гнучкість та рівновагу на заняттях з дитячої йоги. Для наймолодших діток у нас щодня відкритий міні-садочок, а також ми готуємо дітей до їхнього першого дзвоника. 

Ми слідкуємо за часом і знаємо, які методики сприяють всебічному розвитку, тому у нас діє програма ментальної арифметики, а згодом ще і швидкочитання. Кожна дитина може знайти у нас щось своє, цікаве і особливо корисне. До того ж ми - це простір, у якому є з ким поспілкуватися, знайти нових друзів та разом ділитися успіхами».

Якими ви хочете бачити вихованців свого навчального центру в майбутньому?

«Ми віримо, що наші вихованці в майбутньому згадуватимуть своє дитинство та шкільні навчальні роки, пам'ятаючи про нас як місце, де їм було добре та захопливо вчитися. У кожному з них хочемо бачити люблячих світ та своє життя людей, попри будь-яку ситуацію у державі, щоб вони були радісним та щасливими, щоб у них горіли очі та їхні мрії здійснювалися одна за одною, адже їхня реалізація залежить від них самих».


 

Photo: Мовний центр розвитку «Underground»


3. Мовний центр розвитку «Underground». Вивчати іноземну мову самому, без допомоги, - дуже важка справа. Навіть якщо знайти хорошого вчителя, вивчати мову не живучи в країні, в якій нею розмовляють усі - все одно справа нелегка.

Мета мовного центру розвитку «Underground» - надати можливість зануритись у мовне середовище через можливість спілкуватися з носіями мови, легку дружню атмосферу та легкий спосіб викладання.

З чого починається робота з дітьми, чиї батьки звернулись до мовного центру розвитку «Underground»?

Яна Козакова, викладач школи «Underground»:

«Ми знайомимо батьків та дітей із нашою школою, проводимо міні-екскурсію по класах, розповідаємо про методики викладання, цілі, які ставимо перед дитиною, та як вони досягаються. Також ми визначаємо рівень знання англійської мови в дитини та підбираємо, або формуємо нову групу, яка б найкраще підходила дитині, враховуючи її вік, рівень та час відвідування занять».

Чим ваші методики викладання відрізняються від інших?

«У мовному центрі розвитку «Underground» найважливішим у процесі навчання є англомовне середовище. Перетинаючи поріг центру дитина розуміє, що в межах класу панує тільки англійська мова: вітання, прощання і будь-яке спілкування відбувається на іноземній мові, навіть із дворічними дітьми. Чому? Щоб мова стала для них комфортною і «своєю». Завдяки цьому діти почувають себе зручно в класі навіть не до кінця розуміючи значення конкретного слова, адже вчаться орієнтуватись в тому, що має на увазі викладач. Переходячи з курсу на курс, діти легко починають говорити і сприймають англійську як рідну мову. 

Ми підбираємо перевірені підручники провідних видань, доповнюючи їх своїми матеріалами. Великою перевагою нашого мовного центру є індивідуальний підхід, адже в групах навчається не більше п'яти учнів, що дозволяє кожному приділити увагу. Багато дітей, які приєднуються до наших класів, мають достатньо високий рівень словникового запасу, але разом з тим - страх говорити. Наприклад, знаючи усі кольори та фігури, їм важко з'єднати ці слова в словосполучення: red circle, I see red circle, I see red circle on the wall.

Щоб допомогти дітям позбутися страху, заняття супроводжуються іграми, співом та цікавими творчими завданнями. Основний з акцентів в іграх ставиться на те, щоби дитина як можна більше проговорювала та не боялась говорити навіть з помилками, які викладачі допомагають проаналізувати та виправити».

Більше різноманітних центрів розвитку для дітей ви можете знайти на нашому сайті.





Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук